Kille som ser glad ut med rutig skjorta och glasögon

KUNDSUPPORT CATCH ME.

Denna sida är din central för alla frågor och vägledning kring Catch Me. För att säkerställa att din upplevelse blir så problemfri som möjligt, har vi samlat svar på vanliga frågor nedan. Om du behöver ytterligare hjälp eller har andra frågor, tveka inte att kontakta oss.

 

Bli en del av Catch Me

Catch Me riktar sig dels till arbetsgivare som behöver stöd med rekrytering och/eller söker arbetskraft, som kan börja jobba redan nästa dag om det behövs, men också till personer över 18 år som vill jobba extra.

Du måste ha minst 50 procent annan sysselsättning för att vara berättigad till anställning via oss enligt svenskt kollektivavtal. Din huvudsakliga sysselsättning kan vara studier, annat jobb eller pension. Du skall dessutom ha fyllt 18 år, ha ett svenskt medborgarskap eller ett arbetstillstånd i Sverige. Vidare behöver du ha ett svenskt personnummer samt ha tillgång till bank-id och Swish.

Skapa konto

Att ladda upp en profilbild är valbart. Det är dock bra om en bild laddas upp, dels för att arbetsgivaren ska veta vem som kommer till arbetsplatsen men också för att undvika bedrägeriförsök. Bilden kommer endast att visas för arbetsgivaren när du accepterat ett erbjudande.

Nej. Vi behöver styrka att du är du.

Du kan hoppa över testerna och fortfarande skapa en profil, men du får inga matchningar förrän testerna är genomförda.

Du kan när som helst ta bort ditt konto, det gör du i appen under Inställningar.

Vi följer GDPR, dataskyddsförordningen. För mer info om GDPR se: Lag (2018:218) med kompletterande bestämmelser till EU:s dataskyddsförordning.

Jobb

Ja, om Catch Me begär in ett intyg från dig. Där måste det framgå vilken din andra sysselsättning är.

Du kan ta jobb i alla städer som erbjuds i appen. Men du behöver själv ta dig till den stad du sagt att du ska jobba i.

Nej, Catch Me betalar ingen reseersättning.

Du skriver under ett ramavtal som blir ditt anställningsavtal. Detta avtal signerar du med bank-id efter att du tackat ja till ditt första jobb. Efter detta behöver du bara tacka ja eller nej när du matchas mot tillgängliga jobberbjudanden.

När du accepterat ett erbjudande kommer kontaktuppgifter samt adress till arbetsgivaren att dyka upp. I samband med det kommer du få all information om jobbet.

Vi har kollektivavtal via Almega och kompetensföretagarna och är anslutna till Unionen. Vi följer alla regler kopplade till detta.

Om du sjukanmäler dig med mer än tolv timmar kvar tills ditt arbetspass börjar händer ingenting, men med kortare tid kvar blir du pausad i systemet. Du blir ombedd att kontakta oss på support@catchme.se, dels för att friskanmäla dig men också för att få ditt konto upplåst för att du ska kunna jobba igen.

Hen blir avstängd och kontot kan komma att stängas ner.

Lön

Vi använder GFL, en metod som lite förenklat innebär att arbetstagaren får snittlönen för det aktuella arbetet på den specifika arbetsplatsen.

Lönen betalas ut via Swish samma kväll så det viktigt att du skrivit in rätt telefonnummer. Om du skulle jobba fler timmar än bestämt, kommer din övertid att betalas ut nästkommande dag.

Du ändrar swishnummer i din profil på Catch Me. Om du inte fått din betalning på grund av att du ändrat uppgiften för sent kontaktar du oss på support@catchme.se.

För arbetsgivare

Det första som sker är att ni kontaktar oss, antingen genom att registrera er på hemsidan under fliken Arbetsgivare. Det går även bra att maila till support@catchme.se.

Personal som hyrs ut via Catch Me har genomgått speciellt anpassade tester för just den typen av bransch som du söker personal för. Efter varje arbetspass får arbetstagaren ett betyg. Algoritmen ser därefter till att först erbjuda jobb till personer med högst rating. För varje jobbförfrågan kommer fem personer att få jobberbjudande; tre arbetstagare med högst rating och två arbetstagare som är nya på plattformen. Detta för att det alltid ska finnas chans för nya duktiga medarbetare att komma ut i arbete, men att arbetstagare med högre rating också har större chans till jobberbjudanden i framtiden.

Vi tar ut en avgift om 50 kronor per arbetad timme utöver lön, skatter, sociala avgifter samt en faktureringsavgift (f n 1,5 procent) från arbetsgivarna. Inga andra kostnader tillkommer.

Nej, du blir endast bunden för de timmar du söker personal för. Det finns inga andra bindningstider eller krav.

Genom att använda vår rehire-funktion kan du enkelt gå in och “pinga” person X och erbjuda hen att arbeta igen.

Du som arbetsgivare binder dig till att anlita arbetstagaren via oss på Catch Me i tre månader (eller 501 timmar). Om ni vill rekrytera arbetstagaren inom denna tidsintervall betalar ni en rekryteringsavgift till Catch Me.

Till dess att du avslutar ditt konto hos oss.

Om du vid ett tillfälle lägger ut jobb för en hel månad får du en faktura, men lägger du ut jobb dagligen och som sträcker sig endast en dag i taget, kommer du få en faktura per dag.

Det är arbetsgivaren som ska se till att det finns arbetskläder och skyddsutrustning. Detta för att säkerställa att våra arbetare har rätt utrustning för att kunna utföra arbetet hos er.

Det är ett delat arbetsmiljöansvar. Mer om det går att läsa om här.

Ja, vi har tecknat ett kollektivavtal mellan Kompetensföretagen och Unionen Avtal för tjänstemän. För arbetare kommer ett kollektivavtal att tecknas beroende på inom vilken bransch som arbetarna är verksamma inom.

Arbetsgivare kan kontakta oss per e-post (support@catchme.se) för att få stöd i hur ni ska agera.

Kundsupport Catch Me

 

Supportteam

För arbetstagare

För generella frågor, hjälp med användning eller för att få mer information om Catch Me, se gärna våra samlade svar ovan.
Behöver du ändå mer vägledning är vårt supportteam här för dig.

E-post: support@catchme.se
Telefon: 08-100 108

Öppettider för support:
Måndag till fredag: kl. 08.00-18.00

För arbetsgivare

För generella frågor, hjälp med användning eller för att få mer information om Catch Me, se gärna våra samlade svar ovan.
Behöver du ändå mer vägledning är vårt supportteam här för dig.

E-post: catchus@catchme.se
Jourtelefon: 08-100 108 (om personal inte dyker upp)

Öppettider för support:
Måndag till fredag: kl. 08.00-18.00

Ny företagskund

Ring en av våra KAM (Key Account manager)

Gustav Kullman: 072-601 63 40
Viktor Molin: 070-007 97 36

E-post: catchus@catchme.se

 

Tekniskt Stöd

Har du specifika tekniska frågor eller stöter på problem? Då finns vårt tekniska supportteam här för att hjälpa dig.

E-post: support@catchme.se

Öppettider för teknisk support:
Måndag till fredag: kl. 08.00-18.00

 

Övriga förfrågningar

För övriga frågor eller affärsrelaterade ärenden, var god kontakta oss via:

E-post: support@catchme.se

 

Supportärende

Du kan även fylla i den fundering du har i vårt ärendesystem nedan, så hjälper vi dig så fort vi kan!

CATCH ME:S ÄRENDESYSTEM

Catch Me – För en rättvis arbetsmarknad

Catch Me öppnar dörrar till en jämlik arbetsvärld där alla har samma möjligheter till anställning. Genom vår app matchar vi sökande med jobb utan att avslöja identitet, vilket skapar en rättvisare rekryteringsprocess. För jobbsökare innebär det enkla registreringar och snabba jobberbjudanden utan aktiv jobbsökning. För arbetsgivare erbjuder vi en smidig rekrytering och digital hantering av löner. Catch Me är lösningen för en mer inkluderande och effektiv arbetsmarknad.

 

Vi är Catch Me